Visa fullständig version : Hjälp med nollställning av service intervallindikering
dervisfebo
11-08-2010, 13:52
Har en VW Passat Kombi 1.8 T 20V, 150 hk, Tillverkad 2004.
Gjorde en grundservice hos en ej VW verkstadservice men problemet var att han inte kunde göra Nollställningen av grundservicen.
I boken/handhavande står det så här: Har servicen inte utförts av en VW verkstad måste indikeringen nollställas enl. följande
- tryck vid frånkopplad tändning på trippmätarens nollställnigsknapp under hastigheten och håll den intryckt.
- Vrid minutknappen för intällning av digitalklockan medurs. på displayen visas Service_ _ _
Har försökt flertal ggr. men lyckades inte. Vad gör jag för fel? Måste man ta hjälp en en dator för att nollställa den eller går det bra att göra det manuellt?
Fortfarande när jag ger tändning visas det på displayen en indikering ngr sekunder att jag har 1000km kvar till grundservice trots att jag gjorde detta!
såhär enligt autodata:
- tryck vid frånkopplad tändning på trippmätarens nollställnigsknapp under hastigheten och håll den intryckt.
- slå på tändningen
- släpp trippmätarens nollställnigsknapp
- Vrid minutknappen för intällning av digitalklockan medurs.
Dr Dolittle
11-08-2010, 19:17
Om instrumentet är kodat för "longlife service", kan det hända att man måste koda om till normalt serviceintervall (1500mil 365dgr) för att det ska funka med "vrida-trycka-knappen".
Typiskt en sån grej man ska köpa VCDS (tidigare VAGCom) för! :e
det undra jag om det behövs
jag har fått för mig att det alltid blir 1500mil vid nollställning vid intrumentering
vart fall för Golf 1,6 FSi -04 och Tsi 1,4 -07
Dr Dolittle
11-08-2010, 19:31
Det kan ju vara så att värdet på någon kanal (parameter) inte får vara för högt el lågt. Vet att det finns märken där du inte kan göra "egen" återställning om inte minst 80% av intervallet kvar :l
hankypanky
11-08-2010, 19:45
såhär enligt autodata:
- slå på tändningen
Har för mig att det där är rätt!
dervisfebo
12-08-2010, 16:25
OK
jag har följt instruktion enligt:
Ursprungligen postat av a128
såhär enligt autodata:
- slå på tändningen
Nu när jag slå på tändningen visas i displayen indikering bara några sec. SERVICE NOW
Jag undrar om det är OK eller ?
Dr Dolittle
12-08-2010, 17:57
"Serva nu"...eller? Den har ju räknat ner en tid och nu är den på noll!
Skaffa Vag-com eller ta hjälp av någon som har :i
Vi är ju flera här på forumet som har....bor du nära någon av oss...var bor du :fraga
eller åk till ngn verkstad och få det fixat :l
eller lev med det och kom ihåg att byta olja var 1500e själv :upp
dervisfebo
13-08-2010, 12:20
"Serva nu"...eller? Den har ju räknat ner en tid och nu är den på noll!
Skaffa Vag-com eller ta hjälp av någon som har :i
Vi är ju flera här på forumet som har....bor du nära någon av oss...var bor du :fraga
eller åk till ngn verkstad och få det fixat :l
eller lev med det och kom ihåg att byta olja var 1500e själv :upp
Hallå, kan du svara mig enkelt om det är helt ok efter att jag har gjort en Long Life service efter 3000mil som bilen är förprogrammerad och VW service har gjort detta sedan tidigare,(innan dess det var 1000 km kvar som visades några sec, på displayen när jag slog på tändning
Nu efter att jag har gjort grundservice och följt instruktion enligt svar från "a128". Ska det stå Service Now när jag slår på tändningen eller är det fel i så fall vad bör göras härnäst?
Snälla ge mig ett förståeligt men enkelt svar :rolleyes:
troligen en piratkopia men ändå:
http://www.tradera.com/VAG-COM-VCDS-908-HEX-USB-CAN-OBD2-Felkodslasare-Audi-VW-mm-auktion_302352_116443077
om jag ej har helt fel så ska vissa VW och Audi närmare premiumklassen inte kunna återställas på inrumenteringen utan bara via diagnostikuttaget
dervisfebo
13-08-2010, 13:26
vad bör visas i normala fall i displayen efter servicen och nollställningen när man slår på tändningen? ska det visas något överhuvudtaget på displayen?
Dr Dolittle
13-08-2010, 17:02
Har själv en sådan som din, en -03 :o efter nollställning finns ingen info om mil till service i displayen. "Service now" betyder vill ha service nu, logiskt eller hur :i
Jag har försökt att fippla i instrumentet en gång, funkade inte.....sedan har jag ju diagnosverktyg så jag fixar det med datorn.
Funkar det inte så gör det inte, spelar ingen roll hur många gånger man försöker :(
Är du säker på att det stod 100mil kvar till service :fraga troligare 100km vilket är sista "nivån" innan noll (0) = "Service now" Vilket i princip betyder att ditt petande på knappen varit helt verkningslöst :utrop
Att det står "Serva nu" i rutan spelar ju ingen roll för bilens funktion i övrigt, så det går ju bra att strunta i det. Notera mätarställningen och byt olja var 1500 mil så är ju allting bra....eller hur
Vill man inte ha Vagcom finns ju särskilda sevice-släckare, för inkoppling i diagnosuttaget, att köpa :i Inte så prisvärt men funkis...
dervisfebo
13-08-2010, 22:44
Nu efter en dag slog jag på tändningen igen flera ggr. men på displayen visas bara ---
och sen kommer vanliga tecken som jag känner igen sedan tidigare. Faktiskt den indikering på displayen SERVICE NOW som kom efter min manuell återställning försvan .så att jag blev positiv överaskad.
Till sist så vill jag tacka till alla som försökte att hjälper och hoppas att min erfarenhet också hjälper andra framöver.
vBulletin v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.