Visa fullständig version : Svårstartad Volvo 740GL -90
Big Mike
22-09-2002, 02:37
Hej på er!
Nu har problemet kommit tillbaka igen, samt ett nytt.
När jag rengjorde spjällhuset gjorde jag även rent tomgångsventilen.
Det nya felet har dock bara inträffat två gånger, det har hänt när bilen stått på tomgång några minuter. det började med att tomgången gick upp till 1200 varv ca och när jag skulle åka i väg bara hackade den. Det gick att hålla jämn gas upp till 1300-1350 varv och köra sakta i 30-35 km/t.
När jag gasade mer hackade den bara, oavsett om jag gasade fullt eller bara lite, diagnosen visade på tomgångsventilen. Felet försvann efter att jag startat några gånger och sen dess har felet inte uppstått igen. Kan tomgångsventilen uppföra sig så?
Jag kan inte tänka mig att spjällhuset skulle kunna bli igensmutsat så fort igen.
Kan väl ha kommit in lite smuts kanske.
hakanrode
24-09-2002, 20:06
Har det gamla felet kommit tillbaka eller är problemen lösta?
Big Mike
26-09-2002, 03:16
Det gamla felet är tillbaka, men nu är det det andra felet som dominerar.
Det går inte att köra med bilen mer än 30-35 km/h. Det går att hålla varvtalet på ca 1300-1350 varv och köra, sen börjar det bara hacka om man gasar mer, och varvet pendlar då upp och ner hela tiden mellan 1000-1350 varv, oavsett om man gasar lite eller håller full gas.
Den dör dock aldrig någon gång.
Varvtalet på tomgång ligger nu konstant på 1100 ca, den pendlar inte något. Häromdagen hände dock det att den pendlade lite innan den stabiliserade sig på normala 750 varv(bilen gick då normalt efter det).
Det enda som varit den senaste tiden har varit att när man startat, tex. på morgonen har den varvat upp rätt högt för ett par sekunder, sedan dör den nästan (ibland har man fått starta ett par gånger innan den stabiliserar sig, den har dock inte dött vid inbromsningar som den gjorde förut.)
Har kollat diagnosen och fått felsignal från tomgångsventilen, det andra testet när spjällkontaken ska testas händer inget när tomgångsläget ska ge utslag, det tredje testet när olika saker ska låta hörs det inget från tomgångsventilen när den ska klicka. Jag har gjort rent spjällhus och tomgångsventil igen, kontrollerat anslutningar till dessa men allt verkar OK.
Det märkliga är att den gick så bra efter att jag gjort rent spjällhus och ventilen förra gången, man misstänker ju glapp/avbrott någonstans eller finns det något tomgångsrelä någonstans eller dylikt?
Tack på förhand!
Hur gjorde du ren tomgångsventilen , bara genom att spraya 5-56 i den eller ? Pröva att lägg den i burk med disel över natten det brukar lösa upp allt skit .
johankarlsson35@hotmail.com
Big Mike
26-09-2002, 20:11
Jag gjorde rent med avfettning sen bräkleen sen lite 5-56 och lite bräkleen igen och sen lite försiktigt med tryckluft. Den var endast lite sotig men elektroniken i den kanske har tagit skada av de olika medlen.
Jag har fått tag på en spjällkontakt som jag ska prova oxå.
Big Mike
02-10-2002, 20:17
Nu har bilen varit på verkstad. Det var styrenheten till bränsleinsprutningen som gått på lunch.
hakanrode
02-10-2002, 20:30
Fungerar bilen precis som den ska, klockrent?
(höll på med en likadan och felsökte förut utan att hitta felet)
Kul att de löste sig för dig .
johankarlsson35@hotmail.com
Big Mike
04-10-2002, 01:29
Än så länge går den klockrent, det var tydligen styrningen till bränsletrycket som felade.
Man får väl se om det uppstår något problem igen, om det skulle vara fel på någon annan motordetalj också.
Tack ialla fall för all hjälp.
hakanrode
04-10-2002, 19:42
det var tydligen styrningen till bränsletrycket som felade.
?
Bränsletrycket styrs inte från styrenheten.
Vad stod det på notan från verkstaden?
Big Mike
04-10-2002, 20:07
Det är nog jag som missuppfattat vad som stod på lappen.
Det stod: Uppmätn. kabla ,bränsletryck= byte styrenhet.
vBulletin v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.