Visa fullständig version : Tändning eller flottör ?
Hasse-man!
01-01-1970, 01:00
Ja tänka sig, det är bara probs med FORD:ar... :(
Zazozora
Som vanligt. Problem med Sierran.
Problemet består i stort med ryckig gång på normalfart.
Vilket är mest troligt av 1 och 2.
1. Kan detta bero på att tändstyrningen är fel, för hög eller låg ?
2. Kan detta bero på dålig flottör ?
3. Kan man motverka 'tung flottör' genom att höja/sänka flottör nivån ? Just för att se om det är flottören
Jag har gjort en hel del saker som alla trots allt lett till bättring, men som inte påverkat dessa sista irriterande fel. T.ex. bytt ut alla vacuumslangar, bytt tändkablar, bytt rotor, bytt kamaxel med allt det innebär. Nu har jag bara att få bilen att gå jämnt på normalfart sedan är den i det närmaste perfekt.
Jag har b.l.a. sänkt bensinförvrukningen från strax över litern till runt 0.8 vid landsvägskörning och från dryga 1.3 till 1l vid blandad Dessutom fått den att sluta glödtända och fått bättre acc i den m.m. Vore synd om det inte går att få detta sista irriterande skitsak. Innan jag ger mig inpå mer kostsamma saker igen som jag gjorde med kambytet.
Zazozora
Tändkablarna är nya, ingen skillnad med dem jämfört med de gamla.
Avgasläcka, jag har haft problem med packningar förut, men nu har jag inget missljud eller avgaslukt. Men, hmm, kanske skall köra in en trasa i avgasröret vid nästa kallsart.
Zazozora
Ska kolla med stroboskop. Fast den går jämnt om man lyssnar bak avgasröret vid tomgång.
Zazozora
Löst problemet, ledningarna ovanför bensintanken var slut. De var så pass sönderrostade att de gick av när man rörde på dem, antagligen sa har de tagit tjyvluft med bränslebrist i förgasaren som följd.
Vilken motor? år?
Det vanligaste felät är nog avgasleckage mellan grenrör & främre rör!
(Gäller små ryckningar)
Vid kraftigare ryckningar skulle jag gissa på T-kablar
Ta en slang, typ vakumslang
Stoppa ena änden i örat & för den andra änden över svgasskarvarna.
Då hör du mo det läcker!
Tummen upp för att du talade om vad som var fel & att du löst problemet!
Kanske är det tändfördelarens drev som är för slitet,så att det blir stort glapp i drivningen. Det kan ge en ryckig gång om man kör på jämn och låg fart. Vandrar tändpunkten fram och tillbaka på tomgång om du kollar med stroboskop ?
Mike
vBulletin v4.1.10, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.