Sidan 1 av 2 12 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Vibrationer i kardan stång VOLVO 245

Reg.datum
    Jan 2010
    Rykteskraft
    0

Vibrationer i kardan stång VOLVO 245

hej!
    För ett ca 1 år sen fick jag tillbaks min utlånade bil med skrikande stödlager.
    tog isär och bytte lager och hållare. Besiktade bilen och sen fick gumman ha den till lite små körning inne i staden.
    Hon hadde kört ca 40 mil när jag åkte med nästa gång och upptäcker att det vibrerar som bara den under bilen. i 50-30 km/h under motorbromsning är det enormt.
    När jag bytte lagret å hållaren så markerade jag inte hur främre och bakre stången satt ihop. Hadde fått för mej att det inte var så noga när de var Hardy skivor på den och bara ett knutkors,som för övrigt känns fint.
    Så mina frågor är väll kanske
    * HUR NOGA ÄR DET ATT STÄNGERNA KOMMER RÄTT MOT VARRANDRA?
    * KAN DET VARA NÅTT ANNAT SOM ORSAKAR DESSA VIBBRATIONER?
    Har haft bilen upphissad med växeln i, och det ser ut som om kardanen "slänger" en del.
    Bilen har stått nästan ett år nu och de e dags för besiktning...

Reg.datum
    Jan 2010
    Rykteskraft
    0
    Hallå där.

Jag har för¨mig att knutarna ska ligga i linje.

kolla på bilden

Klicka på bilden för en större version

Namn:  kardanaxel.jpg
Visningar: 127
Storlek:  18.3 KB

Citat Ursprungligen postat av lurren1 Visa inlägg
    hej!
    För ett ca 1 år sen fick jag tillbaks min utlånade bil med skrikande stödlager.
    tog isär och bytte lager och hållare. Besiktade bilen och sen fick gumman ha den till lite små körning inne i staden.
    Hon hadde kört ca 40 mil när jag åkte med nästa gång och upptäcker att det vibrerar som bara den under bilen. i 50-30 km/h under motorbromsning är det enormt.
    När jag bytte lagret å hållaren så markerade jag inte hur främre och bakre stången satt ihop. Hadde fått för mej att det inte var så noga när de var Hardy skivor på den och bara ett knutkors,som för övrigt känns fint.
    Så mina frågor är väll kanske
    * HUR NOGA ÄR DET ATT STÄNGERNA KOMMER RÄTT MOT VARRANDRA?
    * KAN DET VARA NÅTT ANNAT SOM ORSAKAR DESSA VIBBRATIONER?
    Har haft bilen upphissad med växeln i, och det ser ut som om kardanen "slänger" en del.
    Bilen har stått nästan ett år nu och de e dags för besiktning...

Reg.datum
    Nov 2005
    Å:lder
    46
    Rykteskraft
    1000
    Precis det bästa är att märka upp densamma innan man drar i sär kardanaxeln, men annars är det att dom skall så att säga ligga i linje annars är vibrationer att vänta,,, men knutkorsen känns fräscha iaf?
    -Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.

www.etanolexperten.se

Reg.datum
    Jan 2010
    Rykteskraft
    0
    Gamla stänger med tre knutkors vet jag ska ligga i linje! Men detta är en 89 års med Hardyskivor fram och bak endast ett knutkors på mitten som ledar fint och som inte glappar.
    Som sagt, Hardyskivor fram och bak. Endast ett knutkors på mitten!!! de e ju 3 fästbult på var stång om man säger. är det dom som ska va i linje på nått sätt då?
    I sånna fall har jag 3 olika sätt att montera ihop stängerna på eller?

Reg.datum
    Nov 2005
    46
    Rykteskraft
    1000
    Jaha det är så pass ny 240,, där har jag iaf för mig om jag minns rätt från volvotiden att detta då saknar betydellse, men slår den så pass att det syns har du ju redan där vibrationer att vänta och då verkar det som själva kardan slagit sig.
    -Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.

www.etanolexperten.se

Reg.datum
    Jan 2010
    Rykteskraft
    0
    Ok! ja det verkade va den främre som slog mest! Vet ju inte riktigt vad som hänt då min brors fru lånade den "en vecka" tills hon fått tag på en ny bil. Den veckan visade sig bli tre månader förra vintern, innan jag plötsligt fick den tillbax utan att hon köpt nån ny till sig. Men dom märkte väll att nått var på gång att gå sönder. för jag fick börja med att byta lagret och lagerhållaren. Sen kom detta. hur länge min sambo körde innan det började vibbrera igen vet jag inte. Hon trodde de va så på gamla bilar.
    Kanske får byta stången!
    Men nu är det dax att GÅ till jobbet!
    Tack så länge!

Reg.datum
    Nov 2005
    46
    Rykteskraft
    1000
    Jo jag vet att några sådana byttes under min tid på volvo och i regel efter markkontakt,,,

www.etanolexperten.se

Reg.datum
    Jan 2010
    Rykteskraft
    4
    Hej Lurren1
    Det är mycket viktigt att axeln märkas upp innan demontering. Då spelar det ingen roll om det är en axel med knutkors eller hardyskivor, då axeln alltid är balancerad ihop från fabrik innan montering.
    Prova att vända axelhalvan ett halvt varv, - du kan ha tur att lyckas.
    Jörgen Eriksen
    300 SL/CLK 430

Reg.datum
    Nov 2005
    46
    Rykteskraft
    1000
    Okey,, mycket möjligt att det är på det viset, men pröva med att vrida den ett halvt varv och se om den slår mindre då.

www.etanolexperten.se

Reg.datum
    Jan 2010
    Rykteskraft
    0
    Vred den ett kvartsvarv till en början! Tyckte det blev värre. Får väll ta å flytta den lite till! Tack för alla svar och ideer!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Liknande ämnen

1. Stödlager till kardan,,
    By freddie in forum Hjälpforumet Bil
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 08-03-2009, 19:53
  2. S: volvo 245
    By 142 in forum Köp och sälj
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 23-12-2008, 14:26
  3. Volvo 245
    By Julida in forum Hjälpforumet Bil
    Svar: 4