Hej ,har en Saab 900 -92.
Check Engine lampan började lysa och bilen är skittjurig att starta när den är kall,saknar även tomgång när den är kall,vid varm bil så går allt som det ska utan misständningar osv.
Någon som har en ide?
Kan jag läsa koder utan instrument....
Trolig felkälla är systemets tempgivare. Om den visar för låg resistans tror systemet att motorn är varm och initierar inte kallstartsventilen som skall ge extra bränsle vid kallstart.
Mvh Janne
När allt möjligt är uteslutet kvarstår endast det omöjliga som möjligt!!
Vilket bevisar tesen att "INGENTING ÄR OMÖJLIGT"
Okej,tack för svaret,men vilken tempgivare menar du?
Olje,kylvatten,eller finns det fler?
Kan vara temperaturgivaren för styrboxen som i detta fall är defekt, och så inte bränsle anrikar tillräckligt vid kallstart av motorn. Är dock lite osäker var dess placering är på denna motor, men brukar ofta vara placerade kring termostathus till den nedre kylarslangen.
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
Var till Saab för att kolla felkoder i dag..
Dessa hittades:
22450
58371
42452
..och raderades + att check engine släcktes.
Sen en åktur i ca 10min med mecken för att se så inget tändes eller återkom av koderna vilket det heller inte gjorde.
Däremot så tändes check engine när jag åkte hem igen
Vad betyder koderna,nån som vet????Mecken hade ej tid att kolla efter koderna i böcker(fanns ej på dator).
Kan tillägga att jag åkte dit utan att ha bokat tid,därav tidsbristen med kodletandet.
Desutom fanns det ju inga fel när jag for därifrån.
Hittade koderna på nätet:
22450 - Bränsleluftblandning felaktig
58371 - Insprutningsventiler felaktig funktion
42452 - Bränsleblandning fet permanent
känns som det finns 1 miljon grejor att byta
Vad törs man byta först?
Kan tillägas att bilen besiktigades förra onsdagen med toppvärden.
Mysteriet löst!!!!!!
Tankade fullt i måndags,efter det så tändes CE lampan men kopplade inte ihop CE med tankningen förrän senare i veckan.
Så i dag tankade jag åter fullt på en annan mack och vips så kändes bilen piggare + att CE slocknade efter ca 5km
Har kollat på konto utdraget och där står rätt,95 oktan debiterat.
Undrar om det kom i något annat än 95vid måndagens tankning.
Nån som varit med om liknande?
Ja låter i vilket fall som helst helskumt detta och som det låter av det du nämner är det ungefär densamma beteénde om en motor för tex för mycket etanol (E85) utan vidare konvertering, även gällande felkoderna du fick.
Speciellt om den nu med "reparerat" sig själv med full tank 95 på annan mack av vad nu denna soppa innehöll du tankade den gången var.
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
Kolla chokespjäll+vajer.
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks