Hej! Har en VW Passat -91 där konstigt nog både tempmätaren och tankmätaren strular. Oftast ligger bägge mätarna i botten. Tidigare har tankmätarn ibland börjat funka ett tag om jag slagit på panelen, och ibland har den gått igång när jag tankat fullt.
Frågan är... har dessa två mätare något gemensamt, som kan vara trasigt? Kan det vara givaren i tanken som är paj? Om det är mätarna, är det bästa att försöka hitta en hel panel på skroten och byta?
Verkar vara ett ganska vanligt problem på dessa efterssom jag såg en annons på blocket av en passat av samma årsmodell där dom skrev om liknande problem.
Tips är varmt välkomna.
Senaste redigerad av Speedo den 09-01-2007 klockan 23:39
Mycket troligt är det spännings regulatorn som är trasig (denna matar just tempgivaren och tankmätaren med ström och som sagt det är tämligen vanligt på VW över huvud taget.
Denna kan vara lite små bökig att byta då den sitter på kretskortet i instument huset, men kostar runt hundringen som komponent, men vet att iaf vissa VAG verkstäder kan till liten peng byta denna om även om man kommer med själva instumentet.
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
Bra tips, tack!
Innan jag sliter loss instrumenten vill jag bara försöka försäkra mig om att det är felet. Om det är spänningsregulatorn som du säger, skall instrumenten fungera/sluta fungera samtidigt? I det här fallet slutade tempmätaren fungera först, sedan fungerade tankmätaren mer och mer sällan, och nu fungerar den aldrig...
Mvh
// Frank
Min erfarenhet är att dessa två mätare brukar "strula" tillsammans och då har lösningen varit en ny spännings regulator, men i ditt fall är det förmodligen själva mätarna som inte är som dom ska då dom tydligen kan vakna till liv när du går lös på panelen,,
Jag skulle nog testat med en bättre begagnad instrumenthus, annars är symtomen i regel om bara den ena av dessa mätare strular att dess givare inte fungerar riktigt.
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
Tusen tack Peter! Jag bytte regulatorn och nu fungerar bägge mätarna perfekt! Det var lättare att ta lös panelen och regulatorn än jag hade trott, behövde inte ens ta fram lödkolven =)
Dock var jag lite väl dum och ivrig. Tänkte inte på att köpa nya lampor när jag ändå hade lös panelen. Har bara haft bilen sedan i våras och upptäckte inte att belysningen till hastighetsmätaren är paj... skulle ju bytt det samtidigt givetvis. Men nu vet jag hur jag tar lös panelen så jag tror jag skall ta och byta samtliga lampor imorgon.
På tal om lampor så är belysningen till reglagen för fläkt/värme osv död. Testade sprätta lös plastramen runt reglagen och hittade en lampa där, men det var inte för själva reglagen. Verkar som att själva reglagen sitter i nån slags box? Ser inte enkelt ut att komma åt den lampan...
Mvh
// Frank
Var så lite,, jo det är lätt att bli efterklok men nu vet di iaf hur man demonterar instrumentet,, jo dessa har en småknepig lampfattning till fläktreglagen som ofta brukar vara bort smälta.
Men i dom flesta fall brukar man ändå kunna få till det, vet en bil jag bytte denna på så tog jag en miniatyr lampa och smältlimade dit den och den fungerar än i dag,,,
www.etanolexperten.se
Problemet är att jag ser inte själva lampan. Det kommer ut nån typ av optisk plastbit som tydligen skall flytta ljuset vidare till reglagen. Men var själva lampan sitter där inne kan jag inte se...
Mvh
// Frank
Ja lampan bör sitta på insidan av denna plastsockel, som är instucken i själva reglaget,, nu har jag för tillfället ingen sådan bil som jag kan koka i direkt, men hoppas du löser detta ändå,,
www.etanolexperten.se
Nu har inte jag läst allt förutom första inlägget.
Men jag hade samma problem med mina mätare i 98ans modell. Kanske lite anorlunda fel jag hade men mitt fel låg i tanklocket...
Ja jag skrev rätt tanklocket var boven. den brände ett par givare i tanken så då slockna just dessa 2 mätare.
Lanjin: Okey... i detta fallet var det spänningsregulatorn som var boven. Tydligen vanligt fel på dessa.
Peter H: Det löste sig också med lampan till reglagen. Dock verkar jag sakna en "optisk spridare" eller vad man skall kalla det, till fläkt-ratten, så där är det fortfarande mörkt. Men efterssom man hittar igen ratten i mörkret efterssom det lilla strecket på reglaget lyser, så är det ingen panik. Men om den inte är allt för dyr köper jag ändå kanske en sådan, eller kollar på skroten. Är ju kul att ha allt fungerandes.
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks