Hej!
Har problem med oljetrycket på min Passat. Jag har några teorier men vill få in lite synpunkter från er på vad det kan vara.
I Lördags åkte vi från Jönköping till Göteborg för att gå på Motormässan, resan gick bra tills det var en mil kvar. Då började datorn varna och ville att vi skulle stoppa omedelbart då oljetrycket var lågt/försvann. Detta hände när vi körde på motorvägen och hade haft jämn fart i ca 3 mil (140 km/h). Jag stannar bilen. Väntar i 5 minuter och kör igen. Detta går utmärkt ända fram till mässan.
När vi gått färdigt på mässan ska vi åka en sväng i stan innan vi åker hemåt. Efter ca 20 min kommer varningen igen. Stannar bilen väntar 10 minuter och kör igen. Därefter kan jag köra motorväg i 110km/h i ca 2 mil. Ny varning, stannar, väntar 10 min och kör igen. Denna gång endast 1 mil, ny varning. Därefter gick det att köra 4 mil innan nästa varning kom.
Så håller det på i 15 mil. Kul resa!
När jag körde lade jag ur växeln och rullade då slutade bilen varna för oljetrycket nästan direkt. Testade då att lägga i växeln och köra igen, men tyvärr kom varningen efter en liten stund.
Jag har ingen oljetempmätare i bilen men såg att vattentempen inte ökade någon gång utan låg stadig på sin rätta temperatur. Jag har inte heller märkt något konstigt beteende på bilen heller. Oljenivån är korrekt.
Det känns som att problem kommer med ökat varvtal då det aldrig är problem vid tomgång.
har nog förr med att motoroljan kommit upp i full arbetstemperatrur och då blir den tunnare. hur långt har din bil gått ??
1 jag hade börjat med att byta bägge 2 oljetrycksgivarna . och kolla hur det blir med det bättre eller samma ??
2 om det inte blev bättre kolla upp oljetrycket... om du inte vill lämna den till verkstad , köp en oljetrycksmätare 52mm + instrumenthus + ett T-kors på biltema kostar ca 300:-
berätta sedan för oss vad den visar med genomvarm motor dvs efter ca 2 mils körning eller mer, dels vid tomgång och sedan vad den ger vid 2000varv
har bilen gått långt ca 20-25000mil och det slarvats med oljebytena så kan det vara slitage i lager eller vid kammen alt. sliten oljepump byte oljepump går loss på 3-4000:- så det är lönt att kolla upp det andra först
Tack för tipsen!
Bilen har gått 12 700 mil och all service gjord enligt servicebok. Den skulle ha servats vid 12 000 mil men vi har varit lite slarviga. Ska fixa detta snarast. Går det att mäta upp oljetrycksgivarna för att se om de fungerar och var sitter dessa placerade?
Men om du har verkligt problem med oljetrycket (inte givarfel) så borde ju larmet komma på tomgång och inte när du varvar. Du har ju högre oljetryck med lite varv än på tomgång. Känns som om det borde vara givarna...
Håller med dig. Min kära hustru som även fungerar som mitt minne (både närtids- och långtidsminne) kommer ihåg att jag var ute och testade bilen då jag fick hem min Gtech Pro SS (prestandamätare), då körde jag den ganska hårt. Hon har då hittat info någonstans om någon som gjort likadant och fick samma problem. Detta berodde då på att det hade lossnat mycket skräp i motorn och problemet löstes med täta olje- och filterbyten. Kan det vara så att det har lossat mycket skräp som har täppt till filtret vilket medför att när varvet går upp så flödar inte oljan i motorn som den borde?
hmm inte bytt olja på typ 1700mil? fyy ska bytas var 1000mil right?
bara gamla bilar som drar en massa olja man kan fuska med.. inte d heller.. men d funkar.. nya fräsha bilar måste du byta filter och olja rätt.. annars riskerar du att skada motorn for life!
på min golf 1,6 satt bägge i topplocket lätta att hitta sitter en kabelsko på den och en sladd in i den man lossar den med typ ca 21 nyckel sen kan man se att där är en plastisolator bakom kabelskon färgen på den plasten bestämmer vilket tryck den skall larma på .
på några vw sitter den andra en bit ner på motorn men de ser likadana ut förutom färgen på plasten
Om jag vore du skulle jag börja med att byta olja o filter. Själv byter jag alltid vår och höst, och kör bara kring 1000mil/år.
Men då borde det ju vara ännu mindre flöde på tomgång!? Tycker inte det stämmer... Men prova gärna som andra sagt att byta olja och filter det måste ju ändå göras! Har du samma problem när bilen är kall? När oljan är tjock så brukar man ha ett bättre oljetryck. På mercorna som har oljetrycksmätare, så ser man ju att oljetrycket är på max vid tomgång om bilen stått över natten t ex. Sedan när du kört ett tag och allt blivit varmt så har du lägre oljetryck på tomgång. Har du fullt i olja då? Tänkte om du inte bytt på 1700 mil så kan den ju mkt väl ha dragit en liter utan att vara onormal??? (Även om det är mkt, men enligt tillverkarna)
*edit* Såg att du skrivit att oljenivån var normal... *edit*
Idag ska jag göra en service på bilen. Är det värt att såga isär oljefiltret för att se hur det ser ut invändigt? Om problemen kvarstår efter servicen kommer jag att byta ut oljetrycksgivarna.
To be continued....
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks