Hejsan!
Jag skulle be er om lite hjälp.
Jag har nyligen börjat jobba, så jag kan ta lån.
Jag hade tänkt att ta ett lån på ca. 70 000 kr så jag kan köpa en bil då jag behöver en.
Jag har kollat runt på div. bilförsäljare och konstaterat att jag kan få en
Volvo S40 97-99.
Skoda Octavia 02-04
eller en VW Passat 98-00 för ca. 70 papp.
Vilken ska man välja? Vad ska man titta på? Jag menar, ska man ta Octavian eftersom den är nyare och inte är så rostig,
eller Volvon eftersom priset består, dock börjar ju en 10 år gammal bil att rosta...
Eller passaten då jag har hört att den har hög kvalité?
Jag vill inte ha den finaste, flashigaste bilen, jag vill bara ha en bil som man kan lita på
(precis som min gamla VW Golf II 88:a, dock skrotad nu).
Tackar på förhand
jag hade tagit den nyaste känns som det är minst problem med den
ska man ha bilen tills den rasar så kvittar det om priset består
sen om du väljer skoda eller passat så är det samma pris på reservdelar ändå och tyvärr samma usla service på VAG.
Tack för svaret!
Jo, då lutar det mer åt Skoda,
för jag hade tänkt ha den bilen tills jag bildar familj, d.v.s minst 6-7 år till.
Sen blir den som andra bil.
Något man borde veta om Skoda Octavia?
Vad jag har hört så är Octavian en "budget version" av Passat?
ha de bra!
Det stämmer det du säger att det är en budgetversion av Passat. Men de är byggda på samma delar och har samma motorer. Det du ska räkna in när du tänkt behålla en bil så länge är driftskostnader, service och reparationer. T ex ett kamremsbyte som kommer förr eller senare kostar minst 5-6000:- oavsett vilken av ovanstående modeller du väljer. Den utgiften kan du säkert räkna med minst ett par tre ggr under tiden du äger bilen. Även reservdelar kostar en del till dessa, även slitagedelar som bromsar, framvagnsdetaljer, hjullager mm mm...
I o m att du vill ha en trygg o driftsäker bil i många år hade jag satsat på Volvos sista "riktiga" bil, en 945 Classic -98. De drar förvisso lite mer än de du tänkt, men slår du ut det med service- och rep.kostnader blir den definitivt mycket billigare. Mer driftsäker bil är svår att hitta idag, visst är det lite tråkig design på dem men tycker att fördelarna väger upp det. T ex är den minst lika bra, om inte bättre i krocktester än ovanstående.
ska man köpa en bil bör den absolut vara ekonomisk i drift men tanke på att oljepriset kan komma att skena iväg om några år
tex. VAG fsi-motor, finns även i skoda oktavia 2004
motorn i min golf V 1.6fsi från 04 har kjedjedrivna kamaxlar
vilket sparar in kostnader för kamremsbyte
fsi-motorn drar ca 15% mindre bränsle än en vanlig bensinmotor
eftersom den är direktinprutad presis som på en diesel
man kan ha högre kompression,
glöm volvo 94x 74x 24x etc. dessa törstiga och är dyra att köra med
ett tips om det går bra med en minre bil än det ni söker efter:
spana efter VW polo 1.4 fsi från 2003 och uppåt
ligger stoleksmässigt som en golf 2:a
bör vara en riktig sparbössa
går med största sannolikhet även att köra på E85 presis som på min golf V:a
finns för ca 75000:- och uppåt på bla. blocket
Ja jag kan bara säga att den där volvon är uppåtväggarna för dyr !
För dom slantarna så skall den vara nyare . min farbror köpte sig en 00 med 8500 mil på mätaren för 65000 .
En annan bekant slog till på en s40 00 på auktion hos fogden för 50000 . den med 7000 mil på vägarna .
Men håll dig ifrån allt vad koreaner heter , jag har haft två & det bidde jämarns så dyra bilar .
Min Passat 1,8T -98 drog 0.9l/mil vid normal körning, upp till 1.0l/mil om man stod på lite när man var stressad till jobbet. Det är inte mycket mindre än vad än Volvo 945 Classic LTT -98 drar, med ett ekonomichip i Volvon drar den om du kör vettigt och normalt 0,8-0,9 landsväg. Så bränsleekonomiskt är inte Volvo mer än liiiiite dyrare än kanske nyare FSI-motorer. Återigen spelar ju service och rep.kostnader in, bland det dyraste du kan köpa till Volvon är typ ett avgassystem för ett par tusenlappar. Om kamremmen skulle brista köper man en ny rem och monterar istället för att renovera topplocket för åtskilliga tusenlappar.
Jag säger fortfarande, glöm INTE att ta med dessa bilar i funderingarna om du är ute efter driftsäkerhet OCH säkerhet i övrigt.
http://begbilguiden.bilprovningen.se/
ska man titta här så drar volvon mest soppa men som sagt det beror på vem som kör bilen
Bränsleförbrukning, l/100 km volvo 10,3 passat 7,9 skoda7,1
Miljöklass volvo 3 passat 3 skoda2005
CO2-utsläpp, g/km volvo 245 passat 189 skoda172
Är en Japs helt uteslutet? Mazda och Toyota är ju extremt driftsäkra bilar. Dock bör man hålla koll på rosten; gärna göra en kompletterande rostskyddsbehandling om det inte redan är gjort.
http://www.car24.se/article/bilnyheter/mazda
ovanstående törstiga bilar är ju i storleksklass näst intill familjebilar
bensiförbrukning ca: 0,8-1 liter milen
fordonsskatt uppskattningsvis ca 1400-1900:-/år
kolla även vad försäkring etc. kostar
finns det kamrem som måste bytas med jämna mellanrum
kamkedja är att föredra
har snokat fram lite fakta om VW polo 1.4 Fsi 2005:
skatt 990:-/år
bränsleförbrukning:
7,8 L/100 KM I STADSTRAFIK
4,8 L/100 KM VID LANDSVÄGSKÖRNING
5,9 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING
har sjäv en VW Golf 1.6Fsi -04
ej några problem att köra den på 0,65liter/milen BF95 landsväg
skatt 1230/år (samma bil fast med 2.0 fsi motor kostar 1665:- år!!)
min förra bil Vw golf 1.6 -00:a ej Fsi ville ha 0.7- 0.75 under samma betingelse
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks