Undrar vad som är skäligt att betala för en påfyllning av ac:n på en Mb A140 1998.
Någon som har en aning så är jag tacksam för svar.
tja , jag ringe runt förra veckan , billigaste jag hittade var 1150 för provtryckning samt fyllning . dom får visst inte bara fylla på utan måste felsöka . sanolikheten att dom hittar en läcka torde väll vara ganska stor så det blir väll dyrare i slutändan![]()
Precis,, innan regelverken ändrades var det många firmor som bara "fyllde" på ett redan läckande system och finns säkert småskuttar som fortfarande gör detta,, men visst i dag är det täthetskontroll som gäller och ett snitt pris brukar starta på runt 1100:- för en seriös påfyllning.
Sedan kan det naturligtvis dra i väg om/vad det nu är som eventuellt läcker som redan nämt,,,
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
Tack! Då vet jag.
Märkligt att AC-tillverkarna inte tillverkar ett system som håller tätt till personbilar.
Problemet är ju snart antikt!!
Javisst är den snudd på vansinne men fortfarande har dom allra flesta bilars AC system rör i aluminium som inte är någon vidare i kombination med vägsalt men det bryr sig inte tillverkarna vidare om speciellt då merparten av bilarna rullar i varma sköna klimat,,,
Så visst är det vida känt och även antikt,,, som bilägarna i efterhand ofta mycket dyrt får betala för. :-(
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
tog en rövare & beställde en påfyllningsflaska från england , verkar vara vanligt att man fyller själ i övriga värden ,,,,
Hamnar på 293 kr hemma hos mig .
kan vara värt ett test , men när jag tittar under huven så finns det två ventiler , hur vet man till vilken men kopplar påfyllningsburken ?
Jag har själv beställt hem en flaska. det kan ju vara värt ett par hundralappar att prova.
Funkar det inte så hissar jag ner rutorna om det blir för varmt.
Tydligen är kopplingarna olika, så att det inte går att ta fel. I alla fall så skall man ansluta till den kopplingen som sitter på det grövre röret.
Jo nog är det en rövare alltid,,,och kanske inte helt rätt mot vår miljö,,, men visst är det annars tämligen vanligt iaf i mindre nogaräknade länder runt om i världen att "bara" släppa ut freonerna,,,
Men visst testa på ni,, och förmodligen följer det med beskrivning hur det hela går till för bägge anslutningarna måste anslutas för att systemet skall kunna fyllas, men sedan är det bara vänta och se om/när gasen är slut igen,,,,
Plöjde själv ner närmare 15000.- på en tidigare Caravelle för att få fart på den ACn igen, som det var både defekt kondensor, kylelement och några kylrör och där hade iaf inga påfyllningar i världen hjälpt.
Men kom med eventuella rapporter om hur dessa fungerade för er,, alltid spännande erfarenheter.
www.etanolexperten.se
ja jag var ut & kollade & visst är kopplingarna av olika storlek .
Jag har pratat lite med en kille som tidigare jobbade med ac .
han sa som så att det läker ut gas på vintern när ac inte andvänds , oljan i systemet tätar inte packningarna när systemet inte andvänds , har man tryck kvar i systemet ( vilket jag har ) så kan det mycket väl fungera med en dylig påfyllningsflaska .
så jag slog till & tänkte prova .
Tydligen så diskuteras det i högre kretsar om r-134 skall bytas ut . då det är en växthusgas .
märkligt nog så säljs den som drivmedelsgas helt öppet även i sverige . biltemas kylspray är i princip bara r-134 , så allt för dålig milösamvete har jag inte .![]()
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks