Hej! Vårt ganska nya bilbatteri verkar ha blivit urladdat eftersom vi inte har använt bilen så mycket i vinter.
Köpte en Ctek Zafir 90 men tycker att det tar lång tid att ladda batteriet. Efter ca. 5 timmar var det inte full-laddat och bilen gick inte att starta. Hur lång tid borde det ta?
Kopplade först så som det stod att man skulle koppla då plus var jord för det satt något extra på den polen, men då lyste inga lampor.
När jag kopplade till minuspolen istället började laddningslampan att lysa.
Jag vill inte gärna ta ur batteriet ur bilen för det är besvärligt. Vi har ett gammalt batteri, kan vi ladda det och sedan använda det för att starta bilen med startkablar?
När bilen inte startade en vinter kom en reparatör och hade med sig någon grej som han kopplade in och startade med. Kan man köpa något sådant och ladda den i hemmet för att sedan starta bilen? Vad kostar en sådan i så fall?
Din laddare kan ge max 3,3 ampere .Med andra ord så kommer det att ta tid .
T ex ett tomt batteri på 66 Ah (amperetimmar) tar 66/3,3 =20 timmar. Din laddare är bra till gelbatterier som skall laddas långsamt . Annars kan du köpa en starthjälp på Clas Ohlson som laddas i väggutaget ..
Ok. Jo, då tar det ju tid, men borde man inte kunna starta efter någon tid? Det måste väl inte vara full-laddat.
Jo efter en kortare tid bör det så finnas tillräckligt med kräma för att starat en bil, annars för mera "normal" laddning och vanliga batterier och med laddare på runt 8-10A bör det ta runt 4-5 timmar med motsvarande batteriskick.
En så kallad starthjälp är visserligen rätt bra att i reserv men att ha ett fulladdat batteri är överlag att föredra då bilens laddning många gånger inte räcker till, speciellt vid många kortkörningar, sådana finns i övrigt lite var stans och till olika slantar beroende på effekt osv.
-Kör Nissan Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4x4 -04, kawasaki KLR 650 -91, äldre gräsklippare,, alla etanoldrivna.
www.etanolexperten.se
Hittade denna på Jula. Kan man ladda denna hemma och sedan starta bilen?
Ställer också en annan fråga igen, kan jag ladda ett annat batteri och använda det för att starta bilen men startkablar?
Batteriladdare BDV1084
www.jula.se
Nej,detta är en batteriladdare. Visst kan du ladda ett annat batteri och koppla på med startkablar. Nackdelen är att detta extrabatteri måste laddas upp med jämna mellanrum för att överleva på grund av självurladdningen. (kanske varannan månad )
1.Man kan alltså inte ladda denna i hemmet?
2. Skulle du kunna förslå något starthjälpbatteri till hyfsat pris?
1. Nej.
2. Kanske skulle detta kunna vara något http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...temDetails.jsp är dock slut på Jula men finns i nya clas ohlson-katalogen för 998 :-(Finns än så länge bara i katalogen ,ej nätkatalogen ) Men du kanske tänkte på ett vanligt startbatteri ?(bilbatteri)
Det var nog något sådant jag tänkte mig. Denna kan man alltså ladda hemma och sedan starta bilen?
Ja ,laddas hemma i vägguttaget eller från cigguttaget på en annan bil . 24 tim i vägguttag eller 3 tim i cigguttag .Sedan är det bara koppla in och starta .
Finns även liknande på Biltema för 499 :- (osäker på kvalliten )
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks