Hem Forum Hjälpforumet Bil Felkod P0011 Insugskamaxellägestiming för tidig????

Detta ämne innehåller 13 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av  boheme 7 år, 5 månader sedan.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17317

    nissan micra
    Deltagare

    Hej!

    Har precis besiktigat bilen och det enda som var problem med var att OBD angav felkod 0011 Insugskamaxellägestiming för tidig. Vad exakt innebär detta? På besiktningen sa man att jag skulle åka till en Nissanverkstad för att få veta vad som behövs åtgärdas(inget akut sa han på bilprovningen). Bilen är en 2003 och har gått ca 10320. Nissanverksta´n var stängd till efter nyår så jag kunde inte fråga dom.

    Hoppas på ett snabbt svar

    #72362

    Dingrot
    Deltagare

    Hej, Med tanke på den låga miltalen på bilen och att bilen gått igenom Bilprovningens tester inklusive avgasprov mm, så torde det inte vara något större fel på bilen. Du kan kolla med närmaste verkstad som har ett Bosch diagnosverktyg, så kan de radera felminnet för att se om det är en ”aktiv” felkod eller inte. Även andra instrument klarar detta moment. Bilprovningen gillar denna giv att avläsa felminnet på den nyare bilarna. Lycka till verkstan.

    #72364

    Mike1335
    Deltagare

    Tack så mycket, då ska jag prova det.

    #72375

    slirfeldt
    Deltagare

    Precis så är detta inget att oroa sig mera över utan det kan till och med vara så att felkoder kan sättas utan större anledning. Och håller med om att det lite stationsvis blivit lite ”poppis” att på bilar nyare än 2002 års modell slumpvist även kolla av eventuella felkoder så att extra anmärkningar kan sättas.

    Men visst annars går det bra med i stort vilken handavläsare som helst att släcka felkoder gällande motorsidans felkoder och sedan se om dessa kommer tillbaka.

    #72410

    lenaola
    Deltagare

    vafasen har sbp börjat läsa felkoder nu också!!?? gör dom detta regelmässigt från när började dom med det !?

    #72413

    slirfeldt
    Deltagare

    Japp som dom med skryter med ger dom den ”servicen” för iaf bensinbilar från årsmodell 2002, men det är i praktiken bara som dom känner för om dom kollar av eventuella felkoder eller ej för dessa bilar och detta tills vidare bara gällande motorsidans eventuella felkoder.

    #72414

    Ludde_57
    Deltagare

    Problemet är att den ”servicen” innebär extra krångel och utgifter för bilägaren utan att för den delen vara bilägaren eller miljön till godo.

    #72421

    slirfeldt
    Deltagare

    Javisst blir det av detta sedan den självklara delen till merkrångel för bilägaren då vissa felkoder som annars inte syns (utan lysande checkengine lampa), som då plötsligt rotas fram vid besiktningen.

    #72425

    Pele
    Deltagare

    SBP kollar endast det som har med avgaseriet att göra beträffande felkoder,
    det har ju som sagt med miljön att göra??
    Årsmodeller från 2002 (bensin), 2004 (diesel), nåt åt det hållet.
    Får väl se hur det blir i en framtid men som det är nu så ska dom visst göra ca 4 bilar/tim,
    alltså en kvart/bil.
    Skulle dom hålla på med alla felkoder så får dom inte ihop till lönen eftersom det tar för lång tid….:-))

    Pele

    #72426

    slirfeldt
    Deltagare

    Javisst detta gäller så bara motorsidans eventuella felkoder som förvisso med detta inbegriper miljörelaterade punkter som dom ju själva med går ut med att det bara skall gälla. Sedan går det en del rykten att man på sikt även skall börja kontrollera övriga felkoder med som inte i dag utförs några kontroller för som tex airbag.

    http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/0530861F67134CDAC12576B2003440FB?OpenDocument

    En annan aspekt till vilket ökad slitage det bli i ett ständigt ryckande i och ur med dessa OBD2 kontakter det skall bli med tiden. Både i alla bilar som deras egen utrustning och vad det med kommande glappkontakter att vänta.

    #72427

    Pele
    Deltagare

    Jo, men jag undrar jag om dom tillåts att införskaffa alla protokoll till alla bilmodeller?
    Eller om uttagen blir standardiserade så dom endast behöver 1?

    Hursom så blir det vi som får betala för kostar, det gör det redan o mera lär det bli.

    Pele

    #72428

    aw73
    Deltagare

    Borde vara förbjudet att läsa av felkoder vid obligatorisk fordonsbesiktning varfall vara underlag för besiktningsresultatet (att bilägaren vill lägga till en peng och få det på ett separat papper är en annan sak), börja likna övervakningsammhälle typ. stasi, ipred m.m, det räcker med den utrustning man har för att mäta avgasvärderna och vara underlag för besiktningsresultatet, diagnostikuttaget är enbart ett praktiskt hjälpmedel för såväl bilägaren och fordonsverkstaden för felsökning

    någon ting för Pirat-partiet (och även Sverige-demokraterna) att bita i vid nästa valrörelse

    (Piratpartiet vill förbjuda ombordpersonal fråga om leg. när man åker tåg på elektroniskt utskriven biljett)

    #72429

    Ludde_57
    Deltagare

    Nollade felkod för misslyckat startförsök häromdagen på en -02a efter att SBP satt 2a på den. På vilket sätt gynnar en sådan 2a miljön, bilägaren eller SBP´s lediga besiktningstider?

    Har också från verkstadshåll hört oro för STORA problem gällande felkoder endast SBP hittar ( på ). Vid senare kontroll hos märkesverkstaden hittas inga felkoder?

    Ska SBP kolla felkoder är väl det minsta man kan begära att de kollar med respektive märkes egen utrustning, och ingen generell från typ Kjell & co, så att de kan tyda felkoden på rätt sätt.

    #72431

    boheme
    Deltagare

    @anders P 65384 wrote:

    Nollade felkod för misslyckat startförsök häromdagen på en -02a efter att SBP satt 2a på den. På vilket sätt gynnar en sådan 2a miljön, bilägaren eller SBP´s lediga besiktningstider?

    Har också från verkstadshåll hört oro för STORA problem gällande felkoder endast SBP hittar ( på ). Vid senare kontroll hos märkesverkstaden hittas inga felkoder?

    Ska SBP kolla felkoder är väl det minsta man kan begära att de kollar med respektive märkes egen utrustning, och ingen generell från typ Kjell & co, så att de kan tyda felkoden på rätt sätt.

    Finns ju ett gammalt uttryck. ”Skomakare bliv vid din läst”, kanske ett ordspråk som SBP borde ta till sig.

    Mvh Janne

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng