Hem Forum Serva ditt fordon Nytt motorintresse

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Anonym 5 år sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19610

    Baldrach
    Deltagare

    Tja!

    Det började för ett tag sedan att jag fick ett motorintresse. Jag läste väldigt mycket på internet och köpte någon bok som jag läste och tyckte att allt lät väldigt roligt och intressant. För att ta det steget längre så köpte jag en liten motor för att testa på den praktiska biten. Det är en Lifan, 6.5 hp encylindrig 4-taktare (kommer inte ihåg modellnamn men det går att ta reda på). Tanken var att ta isär den till minsta lilla skruv och sedan sätta ihop den för intresset och lärandets skull. Nu så här efterhand har jag en del frågor som någon mer kunnig kanske har tid med:p?

    Vi kan börja med några delar jag inte förstår har för syfte.

    Den första sitter ovanför ventilerna och vipparmarna. Det är en metallåda som inte går att öppna. Den har ett hål (2 cm diameter ungefär) ner mot vipparmarna. hålet är täckt av en plastbit som går att röra lite på. På utsidan av lådan är ytterligare ett hål (ca 1 cm diameter). Från hålet går det en slang till boxen där luftfiltret sitter. Vad gör den lådan?

    Den andra sitter i vevhuset fastskruvad nere på bottnen i oljan. Det är en plastlåda. I plastlådan sitter det en sladd som går ut ur vevhuset och in i en elektrisk komponent (som jag tror innehåller brytare och kondensator). Plastlådan har små hål nere i oljan. Precis utanför dessa hål passerar en metallbit, som sitter fast på vevaxeln, en gång varje varv. Är det denna komponent som berättar för brytaren när den ska bryta? Hur gör den det isf?

    Den sista biten är svår att förklara men jag testar och ser om nån fattar. Det är ett kugghjul som sitter inne i vevhuset. Kugghjulet är kopplat till vevaxeln. I navet på kugghjulet sitter nån konstig… nånting. Det ser ut som två klaffar vid navet som kan hålla fast eller släppa en metallbit som sticker rakt ut från navet. Denna metallbit kan seda putta på en metallplatta. Denna metallplatta går sedan ut ur vevhuset rakt upp. Där sitter en metallbit som kan svänga lite beroende på om det är något tryck på metallplattan i vevhuset eller inte. I denna metallbit sitter sedan 2 långa fjädrar och en metallpinne. 1 fjäder och pinnen går till förgasaren där de kontrollerar flödet efter att bensin har kommit in i blandningen. Denna ventil är dock alltid öppen så vad gör hela den uppsättningen?

    Sen undrar jag om timingen på tändningen. Det är ju en fyrtaktare med magnettändning, tänder den två gånger på cykel då? Jag menar magneten passerar spolen två gånger per cykel så blir det gnista både under kompressionen och sedan när avgaserna tryckts ut?

    Till sist så får jag inte igång motorn nu efter allt pillande. Jag har kontrollerat allt jag kan tänka mig och tror mig har kommit fram till att det inte finns någon gnista. Jag har tagit ur tändstiftet och testa dra igång motorn medans jag tittat på tändstiftet utan att se någon gnista, antar att det går att testa gnistan så?
    Så om det nu är tändningen hur vet jag vilken del det är? Har läst någonstans att om man kopplar ur tändstiftet vid fel tillfälle kan spolarna gå sönder? eller om den plastlådan i vevhuset berättar när strömmen ska brytas kan det vara så att jag störts dess funktion? Helt utan fakta känns det som att tändstift är väldigt tuffa och förmodligen inte den som gått sönder, kan det stämma?

    Tackar på förhand!!

    Baldrach

    #78166

    slirfeldt
    Deltagare

    Visst är det kul med mekaikens underbara värld och minns för egen del i början då man inte visste hur man öppnade en motorhuv ens,,,

    Det är väl en sådan maskin du har en kinamaskin Greyhound 196cc:http://www.youtube.com/watch?v=xopeWlfXLD8 och sådan:http://www.homedepot.com/buy/outdoors/outdoor-power-equipment/lifan/6-5hp-ohv-recoil-start-61-gear-reduction-horizontal-shaft-engine-5519.html

    Hittade en hel del om denna motor och tex denna delförteckning borde med kunna ge klarare syn för dig att förstå din motor bättre:http://www.constructionparts.com/media/model_pdfs/LFN-LF168.pdf

    Men undrar om det är nr 15 ”LEAD WIND COVER” denna som då förmodligen är till vevhusventilationen det första du undrade över. Den andra delen du undrar över kan väl i så fall vara nr 10 ”Oil sensor” som brukar ha till uppgift att bryta tändströmmen vid uteblivande olja som jag förtår det.

    Gällande kugghjulet som sitter inne i vevhuset är förmodligen någon form avtryckavlastare nr 13 ”AUTO-REDUCER SUBASSEMBLY”.

    När du kollar om det finns gnista så sätt fast det lösa tändstiften i tändhatten och sätt sedan tändstiftets elektrod mot motorns metalldel. Dra sedan i startsnöret så skall en gnista kunna ses och både tändstift som tändspole på dessa är vidare rätt tåliga.

    #78569

    Tomzy
    Deltagare

    Okej, tackar för svaren. Jag har nu lyckats få till gnistan. Den är inte lika stor som jag föreställt mig i mina tankar men den är väl synlig för ögat. Dock så startar den fortfarande inte. Jag har kollat timingen (mellan ventilerna, kolven och tändningen), gnistan (som sagt), det är bensin i, det är olja i. Ibland (vart 3:e 4:e startförsök) smäller det till högt (som på gamla mopeder i filmer). Vad betyder det? Och nån ide till varför motorn inte startar?

    #78591

    slirfeldt
    Deltagare

    Låter som tändningen inte står helt rätt och är osäker hur och om det går att justera denna med den maskinen. Jo gnistan brukar allmänt inte vara megastor på dessa mindre maskiner. Testa även att starat med startgas som brukar vara lite mer pålitligt och för uteslutning att det inte är bränslerelaterat problem.

    #82339

    Anonym

    Smälla brukar innebära att man får oförbränt bränsle i avgassystemet dvs för sen tändning

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.