Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  bearz 2 veckor, 6 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141934

    Lonesome Blue
    Deltagare

    Det verkar väldigt krångligt att byta olja i växellådan på en Audi A6 2007 med automatlåda. Enligt verkstadshandboken skall bilen stå i våg, oljan man fyller på och tappar ur måste ha en viss temperatur, är detta möjligt? Är det inte bara att tappa ut oljan och byta filter och sedan fylla på ny olja?

    #141942

    Asa-Nisse
    Deltagare

    Dom menar att du fyller på tills oljan märks/kommer på stickan, mindre än halva, där efter
    varm kör du motorn, temp givare ska visa normalt, tar c:a 15-20min, när oljan är varm ska du
    kolla nivån och du ska ha motorn igång på tomgång, oljan ska visa fullt vid varm motor + växellåda.
    Varför nu detta?
    Oljan expanderar vid värme = större mängd, gör man inte enligt ovan kan packningar samt
    läckage bli till följd.
    Fick fylla på genom olje stickan på min bil(Ford)

    #142092

    bearz
    Deltagare

    Nu var det rätt länge sedan men när man stoppade in elektronik i a-lådorna på VW så blev det annat förfarande på att kolla/justera oljenivå.

    Minns att man hade en dunk med ny olja som man hängde högt (motorhuven), bilen upp på lyften, rätt temp som kollades med VAS ”vad den nu hette” ansluten till bilen.
    Fanns ett litet nivårör i avtappningpluggen.
    Pluggen ur och där skulle det börja rinna ut lite olja vid rätt temp.

    Jo just det, man anslöt förstås slang till lådan, minns bara ine vart på lådan. Oljesticka som på gamla mekaniska lådor , nej.

    Vet inte om förfarande är samma i dag men skulle gissa det.

    • Det här svaret redigerades 2 veckor, 6 dagar sedan av  bearz.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.