Tomgångsproblem Volvo 740 B230K med A förgasaren

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15144
    Denkan83
    Deltagare

    Hej! Jag bytte häromdagen kopplingsvajer på min bil. Jag måste dock ha kommit emot någonting som påverkar tomgången på bilen.

    Har aldrig haft några bekymmer innan, men efter att jag bytt kopplingsvajern så har jag inte längre någon tomgång såvida jag inte kontrollerar tomgången med den manuella choken.

    Trodde först att jag löste problemet genom att koppla +12v på tomgångsventilen då den inte fick någon kräm innan. Får en jämn tomgång om jag startar bilen och låter den stå på tomgång efter detta.
    problemet är när jag exempelvis är ute och kör och kommer till ett rödlyse. Om jag då trycker ner kopplingen utan att ge gas så dör motorn… Jag har ingen aning vad jag har ställt till med… någon som har en aning? B230K motorn sitter i fast med förgasaren från A motorn.

    #66106
    Ludde_57
    Deltagare

    Vet du vad mer än förgasaren som är bytt?

    Är bilen körbar i övrigt, förutom den dåliga tomgången?
    Om motorn också är orkeslös och “okörbar” är troligen membranet i förgasaren dåligt. Minsta lilla hål i det ger dålig tomgång och orkeslös motor.

    Edit:
    Kontrollera om insugspackningen är hel, vid byte av kopplingsvajet kan du ha “hängt” på insuget och gett en redan dålig insugspackning nådastöten. Långsökt, men just packningen är liksom membranet vanliga fel på volvomotorer.

    #66107
    mrford
    Deltagare

    Förgasare och insug är bytt antar jag… är inte så jätteinsatt i hur K motorn ska se ut, men vet iaf att den som hade bilen innan bytta till a-förgasaren för att orginalförgasaren till motorn var omöjlig att få någon ordning på.

    Bilen har gått hur bra som helst i de 3 år jag haft den och problemen uppstod nu. bilen går hur bra som helst under körning, accelererar som vanligt och tomgången går bra förutom när man just frikopplar vid exempelvis rödljus. drar jag ut choken för att “parera” innan den dör och sedan skjuter tillbaka choken igen så har jag fin tomgång på runt 1000v. Jag har testat att spruta startgas på insug, vakumslangar m.m utan effekt…

    #66109
    Ludde_57
    Deltagare

    Lustigt att den går bra vid belastning, men inte på tomgång vid urkoppling.

    Har du EGR på motorn?
    Kärvar den och står öppen då motorn går ner på tomgång så kvävs motorn oftast.

    Olja i rätt mängd finns i dämpkolven i förgasaren?
    Vanlig ATF ( Röd ) eller motorolja funkar, blanda ej.

    Tomgångsventilen klickar tydligt då den strömsätts?

    #66111
    mrford
    Deltagare

    Jag förstår inte heller…har frågat flera vänner som brukar kunna hjälpa mig, men ingen vet riktigt vad det kan vara… Olja finns i förgasaren och tomgångsventilen klickar. EGR vet jag inte vad det är men har läst att det ska vara det på k motorn. vevhusventilation?

    #66112
    Ludde_57
    Deltagare

    EGR = https://sv.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

    Tycker det verkar konstigt om tomgångsproblemet är orsakat av ditt byte av kopplingsvajer, men gå tillbaka steg för steg vad du gjorde under bytet så kanske du minns om du kom åt eller ändrade något.

    #66113
    mrford
    Deltagare

    Jag tycker också det är konstigt, men nåt måste ha hänt. kan det inte hänt något när vajern gick av då? smällde till rätt rejält…tänkte om den fjädrade iväg och slog till något…låter långsökt iofs. Tack för hjälpen iaf!

    #66114
    Ludde_57
    Deltagare

    Nej det är mindre troligt, vajern är väl endast synlig nere vid växellådan, resten är ju draget i ett skyddande hölje.

    Vad för förgasare har du, Pierburg med Gul plasthatt överst?

    Vissa har justeringen för CO halten lätt åtkomligt på undersidan, som inte kräver några verktyg för att ändra. Volvo har normalt en försänkt, verktygsberoende justering, men jag har sett förgasare ( Saab? ) med justering man kan vrida runt med fingrarna.

    Möjligen kan du ha kommit åt den vid bytet av vajern, och omedvetet sänkt CO halten vilket kanske kan ge det problem du beskriver.
    Borde visa sig mer under körning än på tomgång, men man vet aldrig…

    Edit: Se bild på Pierburg förgasare på en B230A motor, din motor bör se “lika” ut.
    https://motorforum.nu/showthread.php?t=2236&highlight=etanol+edition

    #66116
    mrford
    Deltagare

    Jag har en Pierburg CD 175 med gul plasthatt som du skrev… ska kika om det är någon justering på undersidan av förgasaren. vet du vad det är för försänkt skruv som sitter uppe på insuget till vänster om förgasaren framifrån sett? jag testade att skruva på den (trodde det var tomgångsinställningen då det ser ut som det är många som skruvat på den innan) men den verkar inte ha någon funktion alls…

    #66120
    Ludde_57
    Deltagare

    En titt i en haynesbok säger att det är tomgångsskruven, men mitt dåliga minne säger precis som du skriver att inget händer med tomgången då man ändrar den skruven.

    Du har inte kommit åt och brutit på eller mot något som reglerar gasen under ditt arbete på kopplingen?
    Gasreglage mm sitter på förgasarens högra sida, mot torpedväggen, och nära kopplingsvajerns genomföring in till kupén.

    #66122
    mrford
    Deltagare

    Jag kan skruva hur mycket som helst på den där skruven utan att det händer något. ska som sagt ta en kik när jag kommer hem från jobbet efter den där andra skruven du pratade om.

    Om jag kommit emot nånting som reglerar gasen har jag ingen aning om, men den sannolikheten finns absolut. Fast då borde jag väl inte ha tomgång alls utan choke? Jag ska kolla på det också iaf. man kanske eventuellt kan ställa in gasvajern?

    Googlade lite och fick se en skiss på hur man konverterar om 230k motorn till a-förgasare, ska tydligen vara (och är) en vakumslang som går in till någon dosa vid pedalstället, det kan ju vara något då jag låg och bökade där under också…

    #66123
    Ludde_57
    Deltagare

    Ja drar motorn tjuvluft någonstans så påverkar det absolut motorns gång, och i ditt fall kanske just tomgången i och med att motorn går bra annars.

    #66136
    mrford
    Deltagare

    Jag ger snart upp, det var inget fel på slangen som jag pratade om vad jag kunde se. Ingen skruv som gick att justera på förknasaren heller förutom den på insuget. (som inte heller hjälpte mig ett dugg oavsett ifall den var helt utskruvad eller helt inskruvad då motorn gick likadant oavsett…) Startgas på varenda vakumslang, och på packningar har inte heller lokaliserat problemet… Får tacka för din hjälp iaf! 🙂

    #66139
    Nitrogen
    Deltagare

    En dum fråga, men har du olja i förgasaren? Är membranet helt? Dom kan bete sig väldigt konstigt om det är paj. Det vanligaste är ju att den tvekar/dör vid gaspådrag, men man vet ju aldrig…

    #66143
    mrford
    Deltagare

    Hej! Jodå det finns olja i förgasaren! Membranet har jag ingen aning om, men tycker det är konstigt ifall det gick sönder samtidigt som jag bytte kopplingsvajer…. men som sagt, förgasare blir man aldrig klok på. vet inte riktigt om jag vågar mig på att meka isär föggen…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?