Detta ämne innehåller 16 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av  lenaola 6 år, 10 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20081

    transporterT5
    Deltagare

    Hej!
    Har ett problem med min Transporter pickup från 2004,
    Det är en 130hästars dieselmotor med framhjulsdrift, manuell växellåda, som man tycker borde ha lite klös i sig.

    Men den är helt orkeslös!
    Tex om man ligger i 90km/h på en plan väg med 6an i, så tappar den fart även om man har fullgas,

    Om det är lite uppförsbacke så är det minst 2000-2500rpm som motorn måste ha annars tappar den bara fart
    är det en brantare backe så är det minst 3000, och nu pratar vi på 3ans växel, så lite mer än så borde den orka?!

    Det som är kollat är felkoder, och det finns inga, turbon är bytt, LMM är bytt,
    Något som jag funderat på är om kamremmen kan ha hoppat? eller blivit monterat fel?

    Hur kollar jag det isf?
    måste få hjälp… den har så dålig energi så den drar energin ur mig med…

    #78999

    Puman
    Deltagare

    Bränslefilter igensatt eller slitna spridare? Kamremmen kan du kolla tämligen lätt själv.

    #79001

    Nitrogen
    Deltagare

    Ja, steg ett är nog kolla filtret…. Blir ju lätt kondens oxo om man inte tömmer vatten ur det vid service, missas ofta. Då kan du ju få en ispropp som gör att det inte går igenom bränsle som det ska. Diesel med lite soppa=slö motor.

    #79002

    boheme
    Deltagare

    Kommer det mycket svarta avgaser vid acceleration? Måste du ”smyga” upp bilen i fart för att det inte skall ryka, om det nu ryker.

    Mvh Janne

    #79008

    Nitrogen
    Deltagare

    @janne46 74930 wrote:

    Kommer det mycket svarta avgaser vid acceleration? Måste du ”smyga” upp bilen i fart för att det inte skall ryka, om det nu ryker.

    Mvh Janne

    Vilken konstig fråga…. Vad tänker du på? Något speciellt som ger det symptomet?

    #79010

    Bränslefiltret var ett tag sen, men tror inte det är hela bekymret, Men ska prova.
    bilen svartryker inget alls, och den går inte ryckigt det minsta, utan är går hur jämt och fint som helst, förutom att det känns som den är lastat med 2ton och har 50hk….

    Hur var det med om kammen stod fel? är det ram, kedja, bara drev eller hur ser det ut på dom? hur hittar jag markeringar på hur det ska vara, vet hur det ser ut på en gammal b230…

    #79013

    boheme
    Deltagare

    @hankypanky 74942 wrote:

    Vilken konstig fråga…. Vad tänker du på? Något speciellt som ger det symptomet?

    Trasig turboslang.

    Mvh Janne

    #79021

    Puman
    Deltagare

    @hankypanky 74942 wrote:

    Vilken konstig fråga…. Vad tänker du på? Något speciellt som ger det symptomet?

    Och med blåa avgaser så är det kolvringarna… Man ska alltid kolla om det ryker onormalt mycket…

    Det brukar finnas markeringar ang kamkedja/Rem….. Man vrider bara upp hela kalaset till respektive markering, och ser om dom övriga står rätt vid sina respektive märke.
    Du måste dock ta bort kåpan som sitter för…

    #79029

    lenaola
    Deltagare

    blå rök kan ju med indikera sliten turbo som med ger dessa slöa symptom, men då drar den ju även olja. nu kan jag inte diesel men hade trasig slang på en gammal saab 900:a soppaförbrukning hög konstig rök men inte jätteslö som i detta fallet.

    Men har du ngt fel på turbon så den inte kan överladda blir det sådana här symptom. Fel kan vara kärvande axel kärvande vastegate trasig/glappande slang.

    #79030

    lenaola
    Deltagare

    förresten en sådan 04:a har den partikelfilter på avgassidan… har du kört bilen på ”fuldiesel” har du satt igen det filtret då borde den bli trög på detta viset

    #79066

    turbon och wastegaten är ny, blev ingen skillnad,
    bilen har ej körts på ”ful” diesel, men å andra sidan är kvaliten på dieseln inte i klass med vad den var förut..

    vad ska en sånhär bil ha för laddtryck? tänkte om man kunde koppla in en mätare och se vad den får upp
    inge blårök så tror inte kolvringarna är slut,

    men partikelfilter, dieselfilter, kam eller någon slang som läker låter som ett
    kommer hem idag så ska se vad jag hinner kolla i helgen!

    tack för alla svar sålänge!
    vad kan man annars göra för att få dessa bilar att bli piggare? efter/om man nu får den att gå som den ska till att börja med

    #79069

    Ludde_57
    Deltagare

    Den här motorn tror jag inte har kamrem eller kedja, utan drivs via drev mellan vevaxel och kamaxel. Även generator mm är drevdrivna om jag minns rätt.

    #79070

    @anders P 75043 wrote:

    Den här motorn tror jag inte har kamrem eller kedja, utan drivs via drev mellan vevaxel och kamaxel. Även generator mm är drevdrivna om jag minns rätt.

    Fick höra det idag med, har inte skruvat upp kåpan än, vet du om man ser markeringarna någonstarns?

    #79071

    Puman
    Deltagare

    Men om det är drev till drev så behöver du inte bekymra dig, dom hoppar inte….
    Kolla du bränslefiltrerna allra först.. Samt spridarna…. Dåliga spridare = Dålig ork.

    #79075

    ServaS
    Deltagare

    Turbon laddar inte!.

    Sätt en Tryckmätare på trycksidan så ser du hur mycket tryck du har, troligtvis inget.

    Kolla slangarna från wastegateklockan och vidare till relästyrning. Osäker på om din bil använder vacuum eller tryck för styrning av wastegate?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng