Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  BrageDares 9 år, 9 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12108

    Mazd
    Deltagare

    Sitter och fantiserar lite om en diffspärr till bakaxeln på Jeepen. Vill ha en manuellt styrd spärr som låser 100% när jag själv vill. Har tittat på Eaton ELocker och ARB Airlocker, men vilken är bäst??? Finns det andra alternativ? Det är en AMC 20-axel, förresten.

    Mvh

    #57492

    BrageDares
    Deltagare

    Fördelen med att svara sig själv är att man får de svar man vill ha. 🙂

    Det finns en variant till, som heter OX. Den styrs med wire. Det tilltalar mig som föredrar mekaniska lösningar framför tryckluft och el. (Oftast framför mänskliga relationer också för den delen.) Till OX följer även en diffhuskåpa med färdig genomgång för wiren.

    Mvh

    #57504

    Ludde_57
    Deltagare

    Kör du mycket gata?

    #57506

    BrageDares
    Deltagare

    Jo, det blir mest gata. Håller bilen helt orginal utséendemässigt. Den är med andra ord ingen off-road-leksak. Men ibland får den visa vad den duger till även vid sidan om vägen och då skulle det vara skönt med en riktig spärr bak.

    Mvh

    #57507

    Ludde_57
    Deltagare

    Ja då är det kanske bäst med en kontrollerbar spärr, annars så verkar aussielockern ( bakaxel.se ) vara ett bra alternativ till hyfsat pris.

    Jag har ju en sliten lamelldiff i min bakaxel, och det märks enorm skillnad i drivning då den fungerar eller inte…
    Funderar på att köpa en aussielocker, men de verkar inte ha en som passar min axel.

    #57515

    BrageDares
    Deltagare

    Aussielockern verkar smidig att installera också. Men för min del är den nog inte det bästa alternativet. Jag vill ju köra med helt öppna diffar med eller utan fyrhjulsdrift på vägen, och så ha möjlighet till 100% spärr när the going gets tough.

    Har lurat diffen med handbromsen ibland när jag varit tvungen, men det är inte handbromsspak utan pedal, så det är lite osmidigt att manövrera. Skulle kanske byta till spak, eller två spakar. En till varje wire, och agera mänsklig diffbroms. Får man ha det så enligt bilprovningen tro? 🙂

    Mvh

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng