Krångel med VW polo variant 1.6 (AEE) -98

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23261
    emaushenric
    Deltagare

    Polon har börjat lägga av under körning i ca fyra sekunder var 20-30e minut. Det uppstår precis som om man skulle rycka av tändhattarna, inge respons på gasen under dessa fyra sekunder och sen hoppar den igång igen. Ibland går den riktigt dåligt när den är kall också. Kan det vara hallgivaren? Vart sitter isåfall den? Hade av fördelarlocket igår och filade fram kopparn som var lite ärgad men det blev ingen skillnad på problemet men den gick möjligtvis lite renare efter det. Tacksam för svar!

    #82500
    porrjakob
    Deltagare

    Hallgivaren sitter i fördelaren.
    Om du har möjlighet, använd en felkodsläsare för hallgivare som spökar borde avlämna felkod.
    Tändspole är ju annat som kan krångla.

    #82515
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo detta är just en klassiker på dessa motorer att just en bränd hallgivare kan ge sådana fenomen som med har avhandlats i flertalet sidor bara på detta forum.
    Det är lätta att kontrollmäta dess funktion att man får en pulserande spänning från hallgivarens mittersta stift (av 3), då man samtidigt kör på startmotorn.

    Denna är i regel med utbytbar även om det för med sig att fördelaren måste demonteras, eller om man satsar på en bättre fungerande komplett fördelare. Annars är med som sagt tändspole/tändmodul med en felkälla till liknande fenomen…

    #82525
    daggen
    Deltagare

    Tack för svar!
    Funderar på att köpa en felkodsläsare, det är så mycket krångel med denna bil så man måste skriva en bruksanvisning om man ska låna ut den till någon! 🙂 Tändspolen brann förut så den är utbytt till en ny för ca 8000 mil sedan. Ska försöka mäta upp hallgivaren, visar den pulser på 12V om den är fungerande? Kan man mäta under tomgång? Vart kan man få tag på en hallgivare? Finns dessa på tyska Ebay där övriga delar till denna bil är billiga? Bilen har gått 24500mil så del efter del börjar lämna in på den.

    #82530
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo en felkodsläsare om så av enklaste modellen kommer man rätt långt med,,, ja då kan tändspolen troligen friskrivas som felorsak.
    Lösa hallgivare (https://motorforum.nu/attachment.php?attachmentid=1043&d=13252325329som) hittar man i landet hos en bilelektrisk verkstad som tex Malte Månson. Smart annars leta på ebay: https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=vw+hall&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=vw+Hall-Sensor&_sacat=0

    Var ett tag sedan man felsökte en hallgivare men har för mig att det pulsar 12 Volt och kan testas med motorn i gång.

    #82575
    daggen
    Deltagare

    @Peter H 82106 wrote:

    Jo en felkodsläsare om så av enklaste modellen kommer man rätt långt med,,, ja då kan tändspolen troligen friskrivas som felorsak.
    Lösa hallgivare (https://motorforum.nu/attachment.php?attachmentid=1043&d=13252325329som) hittar man i landet hos en bilelektrisk verkstad som tex Malte Månson. Smart annars leta på ebay: https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=vw+hall&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=vw+Hall-Sensor&_sacat=0

    Var ett tag sedan man felsökte en hallgivare men har för mig att det pulsar 12 Volt och kan testas med motorn i gång.

    Har mätt upp mellan jord och mittenstiftet på hallgivaren nu och det mäter 3VDC och den pulserar inte så vitt jag kunde se med de två olika voltmätare jag mätte med. Har även märkt att när den lägger av (vilket den gör under några sekunder) så lägger den inte av helt utan den går på tomgång om man trampar in kopplingen direkt det uppstår men det händer inget när man gasar. Så det skulle kunna vara ett bränslerelaterat problem också? Ska byta bränslefiltret vid tillfälle. Men den har gått ryckigt i flera år och betett sig knasigt alla sju åren den funnits i familjens ägo så hallgivaren lär ju inte ta skada av att bytas.
    Ser denna ut att passa: https://www.ebay.co.uk/itm/CAMSHAFT-CAM-POSITION-SENSOR-FOR-VW-GOLF-BORA-PASSAT-POLO-AUDI-A3-A4-SEAT-SKODA-/380459348635?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item589524f29b

    #82576
    slirfeldt
    Deltagare

    Det bör i alla fall ge en pulserande spänning under startförsök eller motorn igång från fördelarens mitten stift. Anges denna givare passa just din motor så ska det fungera som med är ett klart bra pris (som vanligt med ebay).
    Jo detta andra fenomen med motorn skulle med kunna härledas till just bränslerelaterat och är inte bränslefiltrets bytt på dom senaste 8000 milen så är det där högtid att byta detta. Som med lite tur kan få ordning på symtomen.

    #82589
    daggen
    Deltagare

    @Peter H 82190 wrote:

    Det bör i alla fall ge en pulserande spänning under startförsök eller motorn igång från fördelarens mitten stift. Anges denna givare passa just din motor så ska det fungera som med är ett klart bra pris (som vanligt med ebay).
    Jo detta andra fenomen med motorn skulle med kunna härledas till just bränslerelaterat och är inte bränslefiltrets bytt på dom senaste 8000 milen så är det där högtid att byta detta. Som med lite tur kan få ordning på symtomen.

    Det är inte bytt vad jag vet de senaste 13000 milen (så länge vi haft bilen) och skulle inte förvåna mig om det inte är bytt alls. Så det får bli att byta det snarast. Det är framför allt när bilen är kall som den går riktigt ryckigt och konstigt. Jag hittade på en tändkabel som var halvkass igår, tyckte den gick på tre cylindrar ibland. Men den är bytt nu.
    Tack för hjälpen, får hoppas att det blir förändring med nytt bränslefilter.

    #82596
    slirfeldt
    Deltagare

    Skulle då mycket väl kunna bero på ett igensatt bränslefilter och där har du inte mycket att förlora på då det som sagt inte är bytt sedan säkert bilen var ny. Just att det går åt mer bränsle som kall och där inte tillräckligt med bränsle når motor.
    Hjälper nu inte den åtgärden så går vi vidare i felsökningen… 🙂

    #82639
    porrjakob
    Deltagare

    Angående hallgivaren så kollar man nog enklast med en diodtestlampa.
    Dioden flackar.
    Och är man riktigt nördig så mäter man med ett oscilloskop.

    #82640
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det fungerar kanske än bättre med nämnda diod, själv använder jag bara vanlig 9.50 kronors provlampa för dessa ändamål… 🙂

    #82699
    daggen
    Deltagare

    @bearz 82283 wrote:

    Angående hallgivaren så kollar man nog enklast med en diodtestlampa.
    Dioden flackar.
    Och är man riktigt nördig så mäter man med ett oscilloskop.

    Okej! Kanske kan göra en provisorisk sådan. Annars är jag rätt nördig som rörförstärkarmoddare så vi får se om jag orkar lyfta ut oscilloskåpet eller inte 🙂

    #82700
    daggen
    Deltagare

    Skulle byta bränslefiltret tänkte jag och har köpt hem ett sådant från skruvat. Men det ser ju inte alls lika ut! Antar att hela den svarta burken är det gamla bränslefiltret? Eller sitter det ett utbytbart filter inne i svarta burken som liknar det jag fått hem?

    #82701
    Meken
    Deltagare

    Detta är inte ditt bränslefilter som du tagit bort. Det är Kolkanistern enligt bild https://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=10577006 . Bränslefiltret hittar du troligen i närheten av bensintanken ..

    #82702
    daggen
    Deltagare

    @Totte680 82486 wrote:

    Detta är inte ditt bränslefilter som du tagit bort. Det är Kolkanistern enligt bild https://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=10577006 . Bränslefiltret hittar du troligen i närheten av bensintanken ..

    Ser man på! Man lär sig nått varje dag 🙂 Såg inget filter under bilen, sitter det ovanför tanken?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?