Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Ludde_57 6 år, 3 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21225

    Anders P
    Deltagare

    Har ganska plötsligt fått ett kraftigt smällande ljud från främre diffen på leksaken vid sväng, har en original bakdiff monterad även fram sedan något år.
    Båda diffarna fick nya lameller för ca, 2 år sedan och är körda på LS olja som de ska utan att några knäppljud hörts som annars är brukligt med dessa diffar om de är fräscha eller körda med fel olja.

    Ljudet uppkommer endast med 4wd inkopplat, med 2wd ( bakhjulsdrift ) hörs inte något alls vilket är lite förbryllande då framaxeln i övrigt är fullt inkopplad och driver runt kardanaxeln under färd.
    Om diffen orsakar ljudet borde 2wd eller 4wd inte spela någon roll tycker jag då den är lika ”låst” och belastad vid sväng oavsett 2/4 hjuls drift.

    Hela framaxeln förutom pinjong och diffhus, och kardanaxel demonterat, rengjort, kontrollerat och infettat utan skillnad. Även en extra dos LS tillsats har hällts i utan skillnad.
    Inga nämnbara glapp märks ej heller några synbara skador på kronhjul/pinjong med demonterad axelkåpa. Urtappad olja och magnetplugg visar inga spår av metallskräp. Det enda som egentligen återstår är total demontering av framaxeln vilket jag drar mig för då jag inte vill tro att något är fel på diffen enligt tidigare kontroller.

    Googling av lamelldiff + smäller ger en massa svar om att det är normalt, vilket jag redan visste om men inte själv upplevt.
    Men varför nu efter flera år, och varför bara framaxeln när bakaxeln har samma sorts diff och båda fick nya lameller samtidigt, även oljan är lika i båda axlarna och bakdiffen har aldrig knäppt eller smällt trots att den egentligen körts hårdare då den alltid är inkopplad.

    #80550

    slirfeldt
    Deltagare

    Vill med bara så där minnas att det normalt kunde smälla rätt bra från främre drivaxeln och just i 4 wd läget då det ju är belsatning från motorn på den främre drivlinan.

    Knepigt i fallet om det tidigare varit tyst med denna bil vad som kan ha hänt bara…

    #80551

    Ludde_57
    Deltagare

    Original är det öppen diff fram, så den låter det inget om vid sväng. Bak märks det tydligt med frisk lamelldiff att hjulen stretar emot vid sväng på löst underlag men utan knäpp eller smällljud om rätt olja används.

    Nu med lamelldiff fram har det märkts tydligt på löst underlag att bilen vill gå rakt fram även vid full sväng så omtag har ofta krävts för att komma runt tvära hinder, men hitills utan knäpp eller smälljud ens på asfalt. Jag förstår verkligen inte vara det helt plötsligt låter som något håller på brytas sönder när allt snurrar lätt och utan minsta motstånd om man lyfter axeln och lossar kardan mm.
    Kanske är det helt ”normalt” som många skriver, men varför helt plötsligt efter något år?

    Vore något trasigt eller att lamellerna tagit så mycket stryk att de låst sig mot varandra borde det synas i oljan som smuts eller metallrester, men den var möjligen bara missfärgad av vatten.

    #80932

    Ludde_57
    Deltagare

    Har fortfarande inte gjort något åt problemet, men har kanske via ett annat bilköp lärt mig vad som orsakar missljudet.
    Problemet är kanske, möjligen, eventuellt… 2 diffade axlar i kombination med en ”stel” fördelningslåda som sammankopplar axlarna till 100%.

    Har även en Cherokee med rasad viscokoppling i fördelningslådan ( NP249 ) och diffad bakaxel, och läser man den samlade kunskapen på nätet blir effekten av rasad >stum/låst< visco att bilen stretar och hackar/bromsar fram eller bak vid sväng, precis som beskrivet i mitt första inlägg. Med fungerande visco är fram-bakaxel inte stumt sammankopplade utan kan rotera fritt var för sig vid sväng.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng