Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av slirfeldt 5 år, 10 månader sedan.
-
FörfattareInlägg
-
2013-04-03 kl. 13:41 #22861
Hallåj!
Jag har en Yamaha FS1 som är under lagning. Problemet är att den bara går på choken. Tänkte först att det var insugningspackningen som tjuvläckte in luft. Och har man choken i så stryper den lite luft och man får då en rätt blandning. Knackade en ny packning och monterade utan framgång… Har försökt justera bäst jag kunnat, dock utan framgång det med. Har tänkt flera gånger på att bara köpa en ny förgasare eftersom denna är lite ”plågad” efter andra ungdomar, liksom som jag velat få igång åbäket. Men lika bra att försöka lite till innan sommarn kommer 🙂 Sen var det de att den bara går en stund. Man kan Köra kanske 100m utan problem och sedan dör den oväntat, jag gissar att det är bränslerealterat problem det med eftersom den krånglar annars med bränslet. Kan ju lika gärna vara gnistan. Har inte kollat det så mycket men. 🙂
2013-04-03 kl. 17:34 #82161Låter annars som den får för lite soppa,,, råkade själv ut för det fenomenet första gången efter fem (5) år stående puchen som med bara gick på full choke. Där det visade sig att munstycket var igensatt…
Men du hade väl kollat och blåst igenom förgasaren? Kolla eventuella vakumläckor med startgas som då är mycket framgångsrikt vid läckage..2013-04-03 kl. 20:16 #82162Jo, har kollat igenom förgasaren flera gånger och försökt göra en så bra rengöring jag kunnat. Ett annat problem är att bränslet flödar ut genom förgasaren. Vad jag trodde då var att flottören kärvade fast i flottörhuset och kunde då inte täppa till ventilen ordentligt, vilket den gjorde också. Filade ur huset så flottören rörde sig fritt, kom fotfarande ut soppa och konstaterade då att ventilen nog gick lite trögt. Inget av det kan väl ha och göra med att den bara går på choken? Men jag kan alltid ta lös förgasaren igen och göra en riktigt genomgående felsökning 🙂
Jag får nog ta en dag och försöka genomsöka detta. Också spruta startgas runtom där vakuum är. Bra tips!
2013-04-04 kl. 04:56 #82163Vet av erfarenhet att det faktiskt är rätt kinkigt med flottören där egna hojen har en tendens med kärvande nålventil som rätt som det är kan stå å ”pinka” över om man inte stängerkranen.
Men den bör då bara flöda och som det låter är det ju med troligtvis soppabrist då den går på choke…2013-04-04 kl. 18:48 #82165Jaha, jo. Kanske man ska överväga att få tag i en ny förgasare om man inte lyckas? Mopeden har ju stått länge med bensin i så förgasaren har mycket oxidation invändigt, kanske något som lossnat och täppt igen? Ska iallafall göra en ännu rejälare genomgång.
2013-04-05 kl. 13:43 #82168Jo det är med en klart tänkbar teori med invändigt oxiderade kanaler osv där kan kanske lite ultraljudstvätt hjälpa till.
Annars är det ju som sagt bara att provbyta till en friskare förgasare få ordning på motorgången. -
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Dela det här:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Pocket (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Telegram (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Skype (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att maila detta till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)